2004-10-28 - + 0 - 0 Federalism, varför inte?

Ibland läser jag tidningen. I mitt fall, UNT. Idag stod det att EU-parlamentet sagt ifrån gällande ny EU-kommission, som bland annat skulle ha någon Rocco Buttiglione som minister rörande rättsfrågor, asyl, migration. Buttiglione tycker att homosexualitet är en synd, att äktenskapet är en inrättning för att kvinnor ska föda barn och skyddas av mannen, och att deportationer av båtflyktingar är humanitära insatser.

Så det var väl jättebra. Ett vansinnigt förslag sammansatt av nån José Manuel Durão Barroso, som valts ut av Göran Persson och de andra statscheferna. Om jag fattar rätt. Beslut fattade väldigt långt ifrån vad du och jag har att säga till om. EU-parlamentet väljer vi ledamöter direkt till. Mer makt till dem borde väl vara ett självklar demokratiskt framsteg?

Men Persson, Peter Eriksson och Lars Ohly tycker att detta är orovarslande "överstatligt". Jag fattar inte riktigt varför.

tretton kommentarer:

Vänstern och Miljöpartiet vill inte att parlamentet ska ha mer makt, eftersom
de vill ha mindre makt till hela EU. Göran vill att EU ska vara mellanstatligt istället för överstatligt, d.v.s. att politikerna i de ingående länderna ska
prata med varandra, sådär som det brukar vara i mellanstatliga organisationer, t.ex. FN.

puterman - 2004-10-28 - 18:13

Oj, den där kommentaren blev ju helt fuckat formatterad. Kul.

puterman - 2004-10-28 - 18:13

“ag fattar inte riktigt varför”. Inte jag heller.

Enar (email) - 2004-10-28 - 19:12

Jo, Görans motiv fattar jag. Men vänstern och miljöpartisterna, alltså, om man bortser ifrån att de inte vill ha EU alls, vilket jag iofs inte heller riktigt förstår, så borde de väl vilja att makten som ändå finns i EU ska vara så demokratiskt förankrad som möjligt? Eller menar de att Sverige får mer makt om vi kan laja mellanstatligt, och det är det enda som räknas?

Simon - 2004-10-28 - 22:21

Nej, det förstår inte jag heller, så det får någon annan reda ut. Men på UNTs ledarsida verkade de fatta precis vad det handlade om.

puterman - 2004-10-28 - 22:27

Ett helt felaktigt påstående, både miljöpartiet (gröna partigruppen) och vänsterpartiet kämpar för att ge parlamentet mer makt och mindre makt till ministerrådet. Hur kan ni har missuppfattat detta så jävla totalt? Chockerande, det är ju miljöpartiet och vänsterpartiets hjärtefråga, att göra EU demokratiskt och med folkligt inflytande, vissa menar att det inte går så att det är lika bra att lämna, men så länge de sitter i EU-parlamentet så slåss de för detta.
Jag vet inte vad som stod i arikeln (vore bra med någon källa, antingen länk eller tidningsnummer och sida) men detta stämmer inte alls, det var dessa tres partier, Persson, Eriksson och Ohlys som röstade ner förslaget tillsammans med de liberala vill ja minnas. Moderaterna röstade troligtvis för.
Att de lyckades få igenom detta har alla dessa sett som något positivt, och absolut inte överstatligt, ni måste ha missförstått alltihop.
Ett starkare parlament ger knappast EU större makt, snarare tvärtom med ett svagt parlament kan EU göra som de vill utan att folket kan påverka.

Jag hade en tanke på att man kunde starta en blog/wiki-nättidning av något slag, men mina farhågor var att folk skulle skriva om sådant de inte förstod sig på och utan varken research eller citat/källor. Denna blog stärker mina farhågor =(

Dawwe - 2004-11-20 - 22:07

Dawwe, du har så rätt och så fel. Källhänvisningen är klar och tydlig: UNTs ledarsida den 28-e oktober 2004. Det är den enda källan till diskussionen. Att vi sedan allihop har begått misstaget att tro på vad de skriver där, även om det enligt dig är inkorrekt (du missade förresten att ange dina källor), är ju trist.

puterman - 2004-11-20 - 23:21

Något som är bra att tänka på i de flesta diskussioner är att det blir en trevligare stämning om man bara pekar ut det man tycker är fel, och struntar i att lägga till saker i stil med “ni har inte fattat någonting och gör ingen research”. Det första kan man ha fog för, det andra är en lite väl långtgående slutsats…

Jöns - 2004-11-21 - 15:45

Dawwe – det låter ju toppen om det är så. Jag bara kommenterade det jag läste i UNT angiven dag. Det var inte bara ledarsidan, utan en artikel i tidningen också. Vi har förmodligen redan slängt tidningen, annars skulle jag kanske försöka leta upp vad som stod… Nån research har jag verkligen inte gjort, nej. Jag bara häver ur mig slumpmässiga reflektioner – ibland har jag säkert jättefel. Speciellt då min enda källa är en UNT-artikel. Det är just då det är så fint att kommmentarssystemet finns!

Men jag förstår verkligen inte varför min brist på research eller påstådd brist på källanvisningar skulle hindra dig från att starta en egen mycket bättre blog! Det skulle verkligen behövas fler vänsterbloggar (vilket jag gissar att din skulle vara). Något med wikiform är förstås ett mer svårkontrollerat projekt, men det kan ju ändå vara spännande.

Simon - 2004-11-24 - 00:17

Att göra EU mer demokratiskt med folkligt inflytande görs väl knappast genom att lämna EU, förstår mig inte på mp och V.
Lustigt att V och Mp klagar på att S och de borgliga inte hade tillräckligt med EU-kritiker på deras lista, när de själva sätter de som är FÖR EU i deras egna parti långt ner på listan. EU-Parlamentet ska styras av de som tror på iden.

Lustigt också att så fort någon i EU-Parlamentet gör bort sig (som buttligioni) så talas det om kris i EU. Hur ofta har någon i den svenska regeringen gjort bort sig och inte har det då talats om kris i den svenska regeringen.

Nej tacka vet jag miljöpartiet i Finland och Övriga Europa de tror på samarbete.

Ser fram emot regimskiftet 2006 (viva FP).

Mvh

Dwangi

Dwangi - 2004-11-26 - 12:34

Ngågon skrev i en kommentar: “det är ju miljöpartiet och vänsterpartiets hjärtefråga, att göra EU demokratiskt”, vilket jag finner märkligt. De vill att Sverige ska gå ur EU. Det bidrar inte till demokratin. Tvärt om.

Gustav (email) (link) - 2004-11-26 - 21:24

Det är ytterst tveksamt om den nuvarande EU-strukturen (med treenigheten ministerrådet-parlamentet-kommissionen) kan anses vara “demokratisk” i den traditionella meningen. För det första är fördelningen av platser i parlamentet inte jämt viktat – exempelvis har malta mycket högre andel platser i relation till stora stater som till exempel Tyskland. Detta är förvisso något som det nya “konstitutionsförslaget” vill förändra, men det är ändå problematiskt. Ett annat problem är vilka lojaliteter parlamentarikerna skall ha: Tvärt emot vad många tror så skall parlamentarikerna inte ha någon lojalitet till de länder de kommer ifrån, utan enbart partigruppen. Komplikationen uppstår då man inte får rösta på ledamöter från andra länder.

Att hävda att EU per automatik blir mer demokratiskt genom att ge parlamentet mer makt är vanskligt – det viktigaste lagstiftande/beslutsfattande organet i EU är ministerrådet, och detta bestå av representanter från respektive medlemsländers regeringar, som i långt högre grad än EU-parlamentet är demokratiskt tillsatta.

Sedan är det ju en fråga om tycke och smak om man vill att EU skall bli en federal stat eller vara en lös konfederation – det finns för- och nackdelar med båda systemen. Det går dock inte att bortse från att EU som system otvivelaktigt begränsar medlemsstaternas handlingsutrymme inrikespolitiskt, vilket också skulle fördjupas vid en mer federal struktur.

Frank - 2004-12-12 - 17:35

In your free time, visit some helpful info in the field of online poker online poker http://online-poker.6q.org/ texas holdem texas holdem http://texas-holdem.6q.org/ phentermine phentermine http://phentermine.6q.org/ levitra levitra http://levitra.6q.org/ poker poker http://poker.smsportali.net/ texas hold em texas hold em http://texas-hold-em.smsportali.net/ party poker party poker http://party-poker.6q.org/ empire poker empire poker http://empire-poker.smsportali.net/ casino casino http://casino.smsportali.net/ slot machines slot machines http://slot-machines.smsportali.net/ blackjack blackjack http://blackjack.6q.org/ roulette roulette http://roulette.smsportali.net/ online casinos online casinos http://online-casinos.6q.org/ casinos casinos http://casinos.smsportali.net/ video poker video poker http://video-poker.6q.org/ online casinos online casinos http://online-casinos.6q.org/ craps craps http://craps.smsportali.net/ casino games casino games http://casino-games.6q.org/ slots slots http://slots.smsportali.net/ viagra viagra http://viagra.smsportali.net/ cialis cialis http://cialis.6q.org/ xanax xanax http://xanax.smsportali.net/ watches watches http://watches.6q.org/ online pharmacy online pharmacy http://online-pharmacy.smsportali.net/ buy levitra online buy levitra online http://buy-levitra-online.6q.org/ buy phentermine buy phentermine http://buy-phentermine.smsportali.net/ valium valium http://valium.6q.org/ generic viagra generic viagra http://generic-viagra.smsportali.net/ buy viagra buy viagra http://buy-viagra.6q.org/ buy viagra online buy viagra online http://buy-viagra-online.smsportali.net/ viagra online viagra online http://viagra-online.6q.org/ loans loans http://loans.smsportali.net/ credit cards credit cards http://credit-cards.6q.org/ personal loans personal loans http://personal-loans.6q.org/ vintage watches vintage watches http://www.smsportali.net/ ... Thanks!!!

online poker (email) (link) - 2005-02-11 - 00:39


Namn:  
Komma ihåg personlig information?

E-post:
Webbadress:
Kommentera:Emoticons / Textile


Fotnot Alla HTML taggar förutom <,b>, and <,i>, kommer att tas bort från din kommentar. Du kan skapa länkar denom att skriva webbadressen eller e-post adressen i kommentar fältet.