free page hit counter

mars 31, 2005

Ni-na ni-na ni-na-na...

Idag fick jag meddelande från Akademibokhandeln att Game Programming Gems 5 äntligen hade dykt upp. Glad i hågen trippade jag bort till bokhandeln med små hoppsa-steg och fick mitt vackra exemplar som jag sedan spenderade en stor del av eftermiddagen med att bläddra i. För den som inte vet vad Game Programming Gems är så kan jag berätta att det är en serie böcker fyllda med djuplodande artiklar av spelbranschens skarpaste hjärnor. Böckerna behandlar allt ifrån allmänna programmeringsknep och matematiska små trix till nya AI-algoritmer och grafikprogrammeringsmetoder. Varje liten artikel är som en droppe koncentrerad kunskap från någon ämnesexpert. Lite grann som gröngölingsboken för spelprogrammerare.

GPG5 motsvarade alla mina förväntningar och jag tycker nog att man verkar ha gjort en uppryckning sedan del 3 och 4 men jag har svårt att sätta fingret på vad det är som har hänt. Efter ett par timmars bläddrande och ströläsande så fastnade jag för några artiklar som direkt kändes spännande och tilltalande. Ett par programmerare från Microsoft beskriver i en av artiklarna hur man på ett enkelt sätt, med hjälp av multitexturing och lite fingerspitzgefühl kan fixa jättefint snöfall med parallaxkänsla i sina bil- och flygspel. I en annan står det hur man kan förenkla frustum culling-algoritmen genom att använda en metod som beskrivs som "the radar approach". En intressant artikel beskrev en metod för att bevara pekare med hjälp av pekartabeller för att snabbt och enkelt kunna serialisera objekt och sedan kunna läsa in dessa utan att behöva återskapa pekarna "för hand".

För den som är intresserad av spelprogrammering eller av att bara lära sig lite nya programmeringsknep så är GPG-serien en veritabel guldgruva. Dessutom räcker böckerna väldigt länge, både att läsa och som uppslagsverk när man stöter på något knepigt problem som man inte lyckas knäcka. Den som inte är intresserad av spelprogrammering, men som sysslar med 3D-modellering, grafikprogrammering, bildbehandling eller webbdesign rekommenderar jag ett besök på bokförlagets hemsida. Charles River Media, som förlaget heter, brukar generellt sett hålla en mycket jämn och hög kvalitet på sina böcker och är ett av få databoksförlag som jag litar blint på. Föredömligt välskrivna böcker utan en massa onödigt lull-lull som annars brukar hitta i utländska databoks-biblar.

Skrivet av barse den mars 31, 2005 09:38 EM | TrackBack
Kommentarer

It has been simply incredibly generous with you to provide openly what exactly many individuals would’ve marketed for an ebook to end up making some cash for their end, primarily given that you could have tried it in the event you wanted. 2048 unblocked

   Skrivet av: Ruairidh Legge den november 7, 2019 01:54 FM
Skriv en kommentar











Spara personliga inställningar?






Bloggtoppen.se BlogRankers.com