Nu har vi spikat seminariesäsongen för våren här på jobbet. Vi bjuder på 13 intressanta teknikseminarier i Stockholm, Malmö, Göteborg och Linköping och då ingår det gratis mat också!
Nu är det bara en dryg vecka kvar till seminariet och jag börjar känna av premiärnerverna. Det enda som hjälper är att jobba stenhårt med förberedelserna.
Det kommer i alla fall att bli ett riktig bra seminarium med ordentliga djupdykningar i Vista Sidebar, med bland annat exempel på hur man gör gadgets med Silverlight, gadgets som snackar med öppna web-API:er och en presentation av Microsofts nya PopFly som jag tror blir oerhört intressant. Seminariet är gratis och dessutom får man mackor och lite lajbans efteråt också.
Andra bloggar om: Sidebar gadgets, seminarier, gratis, utbildning, microsoft, popfly, gadgets, vista
Sitter på Developer Summit 2007 och försöker pusta ut. Vår monter är klar, även om det mesta blev försenat och nästan allt som kunde gå fel gick fel. Veporna kom ett dygn senare än de skulle och trycket är inte alls så bra som vi hade hoppats, bilbanan är två dygn senare än vad den skulle vara (minst). Bortsett från detta så är läget, äntligen, under kontroll. Dessutom har jag blivit påmind om en viktig läxa, nämligen att man får vad man betalar för (billigt tryck är dåligt tryck) och att man aldrig ska lägga deadline dagen före saker verkligen ska levereras. Saker blir alltid försenade.
Mässan är i alla fall bra och talarna håller genomgående helt godkänd kvalitet. Beat Schwegler från ThoughtWorks har haft den hittills bästa sessionen i min mening. Jag önskar bara att det hade varit lite fler besökare på mässan. Vi är ju först och främst här för att synas, nätverka och rekrytera briljanta .NET-snubbar. Några hundra besökare ytterligare hade inte skadat.
Andra bloggar om: Developer Summit 2007, Dotway, .NET, mässor
Det har varit en rätt omtumlande dag på en massa olika sätt. Jag har hunnit käka en amerikansk frukost med bacon, traskat runt i Las Vegas, åkt upp i låtsas-eiffeltornet, försökt shoppa på the fashion mall och sprungit in i en glasdörr (som tur är utan att bryta näsbenet men med ordentligt näsblod och ett litet jack i pannan som följd).
Efter mina äventyr på the Strip så checkade jag in på Mix07 och fick min hett efterlängtade tilldelning med swag. En cool laserpekare som ritar mix-loggan, ett snyggtt Vista-flashminne, en Vista Ultimate edition, en limited edition av Expression suite och lite annat smått och gott låg det i påsen.
Mix07 verkar kunna bli ett otroligt spännande event. Hittills har jag hunnit mingla, testa en Silverlight-tutorial för videoapplikationen, testköra robotar, blivit masserad, suttit i syrebaren och sniffat parfymerad syrgas och hängt en del i Mashup-rummet.
Allt detta hamnar dock i skuggan av kvällens och säkerligen veckas största upplevelse. Kobebiffen som jag smällde i mig för ett par timmar sedan. Det var det godaste kött jag har ätit i hela mitt liv och det med mycket god mariginal. Jag är rädd att jag kommer att ha svårt för att äta kött framöver eftersom allt annat kommer att smaka som skosula hädanefter. Jag trodde aldrig att nötkött kunde vara så mört och smaka så gott!
Nu ska jag gå och knyta mig...
Jag har mest varit stressad och resfebrig inför Las Vegasresan till veckan, men när jag satt och bokade in mina seminarier idag så kände jag entusiasmen växa. Det kommer att bli hur roligt som helst på MIX07! Jag ska försöka rapportera på min andra blogg direkt från konferensen så mycket jag bara orkar.
Efter att ha tagit en välbehövlig time out från jobb på cirka två månader så kändes det som en verklighetschock att komma igång igen och börja jobba. Jätteroligt och spännande, men jag känner mig ganska mör och kommer säkert att sega ihop totalt när jag sjunker ner i tv-soffan ikväll för min veckodos av House.
Förresten, kan man få överkänslighetsreaktioner mot akronymer? I så fall ligger jag absolut i riskzonen. (Ännu värre lär det bli när jag helkroppsmarineras av akronymmästarna själva under 72 intensiva timmar på MIX 07.)
Så här ser det ut när man kommer ut från hotellet.
Inget ont som inte har något gott med sig var det väl någon som sa. Visserligen blev kollegorna från Malmö försenade från Kastrup på grund av danskarnas dåliga snövana, men å andra sidan hann jag och nya kollegan göra en ordentlig sightseeingpromenad genom Palermo på morgonkvisten. Nu känner jag mig full av energi och redo att möta en eftermiddag full av software patterns.
Andra bloggar om: Sicilien, Palermo, Design Patterns, Software Patterns
Nu har jag äntligen bestämt mig för att tacka ja till ett nytt jobb. (Ryktet har tydligen redan nått vissa...)
Om knappt tre veckor börjar jag mitt nya arbetsliv hos Dotway, där jag kommer att jobba som .NET-konsult. Det ska bli jätteroligt!
Microsoft har släppt sin andra betaversion av Game Studio Express. Den skarpa versionen sägs släppas kring jul. Utvecklingsmiljön är gratis och spelen som man gör kan man sedan kompilera till både Xbox 360 och Windows!
Ladda ner här och läs mer här.
Andra bloggar om: spelutveckling, spelprogrammering, xbox 360, spel, microsoft
Borland hakar på trenden och släpper gratisversioner av sina turbomiljöer. Turbo C++, C# och Delphi (Pascal) Explorer edition är gratis från och med idag. Tyvärr kan man bara ha en produkt per maskin så välj språkversion noga innan du laddar ner och installerar.
Andra bloggar om: programmering, gratis, spelutveckling
Om det nu var någon som hade missat det så kan jag påminna om att Microsofts betaversion av XNA Game Studio Express släpptes igår kväll. XNA Framework och XNA Game Studio Express är en utvecklingsmiljö som man kan använda för att göra spel till PC och Xbox360 och den är dessutom helt gratis! (Kom bara ihåg att tanka och installera C# Express och senaste versionen av DirectX-SDK:n innan du installerar XNA GSE.)
Benjamin Nitschke har skrivit en väldigt bra introduktion och länklista för den som är intresserad av att testa.
Andra bloggar om: spelprogrammering, spel, XNA, DirectX, spelutveckling, Microsoft
Nu drar vi igång en testningsomgång av spelet Dollar. Om du har några timmar att avvara under den närmaste veckan (28 juni - 5 juli) så kan du spendera dessa på Torstenssonsgatan framför en dator. Förutom högklassig spelunderhållning så vankas det en lunchöverraskning från Ica Banér. Skicka ett mail till Stig Larsson (stig.larsson AT-TECKEN panvision.com) för mer information. Hälsa från mig.
Nu har webbsajten för vårt kära spel Dollar dykt upp och snart rullar demoversionen ut också. Det mesta går som på räls och med lite tur så kommer folk att kunna ta semester i sommar! (Skönt att det inte blir som de senaste tre somrarna när vi suttit upp till öronen med jobb inför spelsläppen i oktober-november.) Det ska bli spännande att se vad som händer på spelmusik- och trailerfronten på sajten framöver! Ryktet säger att det kommer att dyka upp intressant nedladdningsbart material där... ;-)
Nu har äntligen första numret av Truth Lasers dykt upp på nätet. Ladda ner och läs en tidning som kan mäta sig med andra betydligt större och mer namnkunniga speltidningar, åtminstone på attitydfronten. Visserligen känns det som om väldigt många av artiklarna är uppbyggda på samma sätt och läser man allt på en gång så blir man kanske trött på det eviga kverulerandet men jag tycker fortfarande det känns fräscht och idérikt. Jag fick flera aha-upplevelser när jag bläddrade igenom första numret. Oavsett om du jobbar i branschen eller om du är spelentusiast så borde Truth Lasers vara obligatorisk läsning för dig hädanefter.
Microsoft har släppt en ny DirectX-SDK. Den här gången följer det bland annat med Managed DirectX 2.0-bibliotek. Julafton för oss som gillar C# alltså!
Om du har tröttnat på dina sex-schackspel så kommer nu äntligen Lovechess : Age of Egypt (NSFW) som tar den tidigare så uttjatade sexschack-genren till en helt ny miljö. Nu kan du låta dina schackpjäser kopulera i Egypten, med konstiga mössor på huvudena.
Ärligt talat, vem är det som kommer på såna här idéer och vad tänker man på förlaget när man beslutar sig för att ge ut en sån här produkt? Att datorschackspelare är en grupp människor som är särskilt erotiskt svältfödda? Eller att folk som tänder på datorrenderade sexscener känner att ett större strategiskt djup skulle kunna vara det som gör upplevelsen perfekt?
[Via: Game Set Watch]
Andra bloggar om: sexuella läggningar, dataspel
En kollega tipsade mig om kampanjen BLUE SKY IN GAMES vars mål är att spelen ska bli sådär mysiga igen som de var en gång i tiden. Ni vet, när spelgubbarna sprang omkring med jättekepsar, knaprade färgade piller och svampar och plockade diamanter. Inte som dagens gangsterspel där gubbarna kutar runt med kepsar på huvudet, knaprar piller och snor diamanter... Eh...
En bra kampanj hur som helst, med en konkret checklista som vi spelutvecklare kan följa. ("From now on, everyone wears red shoes." etc.) Dessutom tycker jag att alla initiativ, ironiska och allvarligt menade, som kan hjälpa till att bryta enformigheten i tema- och miljövalen för dagens spel är av godo.
På ett sätt var det verkligen bättre förr, när spel (och filmer och skivor) inte var såna ekonomiska mastodontprojekt. Då vågade man chansa på annorlunda grejor utan att behöva oroa sig allt för mycket för kvartalsrapporter och osäkra investeringar. Nu för tiden satsar förlagen nästan alltid hellre pengarna på ett förutsägbart mainstreamprojekt som kan ge en säker vinst än att de chansar på mer kreativa, otippade och "vilda" projekt som kan floppa men som också kan resultera i jättesuccéer. Jag upplever det som att trender styr i allt större utsträckning nu för tiden.
När något spel, någon film eller bok blir succé så blir det allt oftare genreskapande och åtföljs av en flod av liknande produkter. Förlagen vill hellre göra tio nya Da Vincikoden, Gladiator eller GTA hellre än att satsa pengar på något nytt. Säkra investeringar smäller i nio fall av tio högre än nya spännande idéer.
(Oj, nu blev det ett sånt där långt ofokuserat inlägg igen, bara för att jag retade upp mig på hur mediebranschen fungerar. Jaja, det är väl det man har en blogg till. Att få häva ur sig en massa åsikter utan att behöva oroa sig för att man tråkar ut någon.)
Rapport var och filmade på jobbet i fredags och igår sändes inslaget (spola fram till 24:42). Några saker slog mig när jag såg reportaget. Jag har aldrig hört vår speldesigner Petter (som i inslaget fick den något missvisande titeln "producent") tala så sammanhängande och vederhäftigt som han gjorde på teve. (Han fick förresten sin första kändisfest-inbjudan i förmiddags.) Nu får vi hoppas att en del av de nordiska spelpengarna hamnar hos oss så att vi får chansen att visa vilka bra och nytänkande spel vi kan göra. Vill man få icke-våldsamma spel med budskap så är det oss man ringer.
Dessutom: Jäsiken vilket skägg Paggan har skaffat sig!
Om det fortfarande är någon som undrar varför dataspel ser ut som de gör så kan det förmodligen förklaras med tre ord: vit heterosexuell man. På mitt jobb ser demografin lite annorlunda ut, men inte mycket. (Om det är någon bisexuell, rullstolsbunden kvinna med utomeuropeisk bakgrund som söker jobb som säljare så har vi förresten en plats öppen. Även andra sökande godtas självklart...)
Snart är det (äntligen) dags för guldmaster! Ryggen och axlarna värker och jag är riktigt trött men snart är spelet klart. Jag tror att jag ska kosta på mig (eller låta chefen kosta på mig) en segway-tur efter att projektet är färdigt.
(Delar av) Les Seules hälsade på idag och visade upp trailern för sin nya reality-serie (som jag skrev om tidigare). Efter att ha sett reklamfilmen så kan jag nog påstå att det är svårt att tänka sig något mer säljande (och målgruppsspecifikt) än en realityserie fullproppad med counter strike, (mer eller mindre påhittade) intriger och snygga tjejer som spöar skiten ur dataspelande killar. Det kommer att bli stor tv. Undrar vilken kanal som köper in serien? Blir det 5:an eller 3:an?
Varje år hinner jag precis glömma bort hur pissjobbigt det är när det är crunch-dags och tur är väl det för annars hade jag sagt upp mig för länge sedan. Blä!!!
Typiskt att jag skulle vara bortrest när det var dags att berätta om vårt nya spel. Gissa om det har varit svårt att hålla truten hela våren...
Först och främst vill jag understryka att jag inte är tullare så att inte någon luras att tro det av bilden. Att lura någon att man är myndighetsperson kallas föregivande av allmän ställning och kan, om brottet anses grovt, resultera i upp till två års fängelse. Se upp alla maskeradsugna!15 § Giver någon sig obehörigen ut för att utöva
myndighet, dömes för föregivande av allmän
ställning till böter eller fängelse i högst sex månader.
Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär
uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver
honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller
annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars
verksamhet avser allmän samfärdsel eller
allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme
eller kraft.
Är brottet med hänsyn till att det har medfört
betydande men för det allmänna eller för någon
enskild eller eljest att anse som grovt, skall dömas
till fängelse i högst två år. Lag (1999:792).
Vi håller på och utvecklar ett spel åt tullverket på jobbet för tillfället och eftersom de riktiga tullarna inte ville ställa upp på bild (för att inte bli igenkända av skurkarna) så fick vi alla hoppa in och klä ut oss till tullare. Det var riktigt roligt att ha uniform, något som jag aldrig har provat innan (om man inte räknar den gången som jag var marskalk på ett midsommarbröllop och stod en timma och svettades i folkdräkt). Jag kan förstå lockelsen i uniformsyrken. Man får automatiskt en massa pondus bara genom att ta på sig en tröja med speciella tygmärken på armar och axlar.
Jag är visserligen pacifist i själ och hjärta, men jag har full förståelse för användandet av uniformer i de flesta sammanhang. Tänk så praktiskt det skulle vara om fler yrkesgrupper hade uniformer på sig. Man skulle lätt kunna se om någon var bibliotekarie, geokemist, jordgubbsförsäljare eller körskollärare. Dessutom skulle man kunna ha några märken på uniformen som berättade civilstånd, boendeförhållanden och eventuella politiska och sexuella preferenser (om man vill skylta med dessa). Man skulle snabbt kunna hoppa över alla standardfraser och gå direkt in på väsentliga spörsmål när man pratade med någon som man inte träffat förut.
...eller, vänta förresten, det känns som att systemet redan har testats nån gång innan med ganska dåligt resultat. Glöm det där jag sa. Det räcker nog med att myndighetspersoner använder uniform, vi andra får fortsätta med ledig klädsel. (Ja, bortsett från alla som är osäkra och rädda och måste klä sig likadant som sina kompisar för att känna sig accepterade förstås. Klädtrender som blir som uniformstvång tycker jag nog, vid lite närmare eftertanke, riktigt illa om, men det får bli ett annat inlägg nån annan gång...)
Helt plötsligt så är det sista dan på jobbet innan semester och pappaledighet. Det känns både konstigt och väldigt skönt. Jag har nog inte riktigt fattat än hur det kommer att bli att vara hemma ett år, men jag misstänker att det blir hur bra som helst.
Gert Fylking har tänkt ge sig in i spelbranschen! Hittade denna patentansökan i Svensk Patenttidning nummer 19/2004:
(51) H04L
(21) 0400871-0 (22) 2004-04-01
(24) 2004-04-01
(54) System för spel per mobiltelefonenhet
(71) Gert Fylking, Götgatan 25, 116 46 Stockholm, SE
(72) Gert Fylking, Stockholm, SE
Min avdelning på jobbet har bytt namn (igen). Nu heter vi Pan Vision Studio och det låter väl lite mer som en spelstudio än vad Pan Vision Corporate Games gjorde. För att fira namnbytet så släpper vi en ny webbsida. Gå in och testa några spel eller kolla in våra snygga nunor.
Då var man tillbaka på kontoret igen. Det känns betydligt bättre än jag hade trott. Visst längtar jag hem till Elias och Jenny men den där ont i magen-stressen som fanns i höstas på jobbet verkar nästan helt ha försvunnit. Mina begåvade kollegor har jobbat jättebra under ledigheten.
Jag kollade lite på Perlmonks och märkte att det skrivs små uppmuntrande tillrop längst upp på sidan, små fortunes med Perl-smak alltså. Jag har inte sett dom tidigare (vilket kan bero på att jag inte har kollat perlmonks särskilt ofta det senaste året...).
Hur som helst så hajade jag till när jag läste "Your skill will accomplish what the force of many cannot" och tänkte att det var en bra lärdom som man borde upprepa för sig själv ofta.
Tyvärr så tryckte jag på reload-knappen och hann inte kopiera meningen så jag blev tvungen att söka efter den och vips så hittade jag ytterligare en bra liten mening som jag kände att jag ville printa ut och klistra på kanten på min skärm, nämligen denna: "You can't just make shit up and expect the computer to know what you mean, retardo!"
(Detta är tydligen ett citat av en skön Perl-snubbe som heter Mark-Jason Dominus.) Klokt och kärnfullt sagt tycker jag.
En annan favorit som jag redan har klistrad på min skärm är denna lilla godbit:
The Feynman Problem Solving Algorithm
1. Write down the problem.
2. Think real hard.
3. Write down the answer.
Förresten finns det ju en källa av oändlig vishet här på helgo.net också: John Stäcks ordspråksmaskin
Livet är fullt av lärdomar och vishet...
Vissa dagar får man aldrig jobba ifred. Jag hade tänkt sitta i lugn och ro och skriva ihop ett xml-baserat patchningssystem till vår senaste produkt för att få lite utbyggbarhet och ordning på saker och ting, men inte då. Gamla kollegor och vänner dyker upp eller börjar chatta med en, folk springer omkring som yra höns och saker som andra skulle göra måste man göra själv för att det har blivit fel i planeringen.
Sedan när saker och ting slutligen har lugnat ned sig så är det stört omöjligt att få tillbaka den där sköna koncentrerade känslan man hade från början och vips så har en hel arbetsdag gått. Visst mycket har blivit gjort, men det blev inte alls de saker man hade planerat att göra.
För att motverka de värsta förvirringstendenserna så har jag infört ett "stacksystem" som fungerar hyfsat. Varje gång jag blir avbruten i något jag håller på med (av någon annan eller av mina egna förvirrade tankar och idéer) så skriver jag en liten komihåglapp (fysisk eller mental) om vad jag höll på med eller lämnar programmet som jag jobbade med öppet så att när jag börjar bli klar med den senaste störningen så återgår jag till det jag tidigare höll på med genom att kolla in komihåg-anteckningen igen. Blir jag avbruten flera gånger så bygger jag bara på stacken med nya komihåg-lappar. Sist in först ut.
Systemet fungerar hjälpligt, men antalet störningsmoment är tyvärr ganska många så jag tenderar att spendera större delen av min arbetstid (eller min vakna tid egentligen) med att göra små delar av saker i stället för att göra saker i stora klumpar. Å andra sidan så tror jag att jag jobbar bättre om jag får "multitaska" ganska mycket. Jag blir lätt uttråkad och om det inte kommer störningsmoment utifrån så tenderar jag ganska lätt att hitta på egna små störningsmoment. Man kanske kan gå i terapi och få lite rätsida på problemet?
Nu har de stora reklamskyltarna börjat dyka upp på stan. Undrar om vi knäcker 100 000-gränsen innan jul?